مقالات

چاپ سیلک چیست؟

چاپ سیلک چیست

چاپ سیلک یکی از روش های چاپی پرطرفدار و به روز بوده که تصویر دلخواه را بر روی اجسام به واسطه ی شابلن و رنگ مخصوص و یک توری میتوان درج کرد که یکی از پرکاربرد ترین آنها چاپ روی پارچه میباشد با این روش میتوان روی اجسام اشکال مختلف طرح مد نظر خود را چاپ نمود که در این مقاله به توضیحات بیشتر در رابطه باچاپ سیلک خواهیم پرداخت.

چاپ سیلک را به دو صورت میتوان انجام داد چاپ اتوماتیک و دستی که برای مشاغل خانگی از چاپ سیلک دستی استفاده میشود که به سرمایه کمی نیاز دارد و یادگیری آن نیز آسان می باشد. اما چاپ سیلک اتوماتیک کار را راحت تر کرده و تمامی مراحل توسط دستگاه و با سرعت بیشتر و نیروی کار کمتری صورت میگیرد.

چاپ سیلک دستی

در مورد نحوه انجام چاپ به صورت دستی باید گفت که این نوع چاپ به واسطه توری مخصوص که از جنس ابریشم میباشد انجام میشود که هرچه میزان سوراخ های توری بیشتر و ریزتر باشد چاپ و تصویر بهتری را میتوانیم داشته باشیم این توری ها داخل یه قاب شبیه به بوم نقاشی از جنس چوب یا فلز هستند که توری های مخصوص را به موادی به نام بی کرومات که بصورت ژلاتینی هست آغشته می کنند و نقش یا تصویر را روی آن می گذارند و توسط یک منبع نور در تاریکی طرح مد نظر را بر روی آن مواد در می آورند و سپس پارچه یا محصولی که قرار هست چاپ روی آن صورت بگیرد را زیر آن قرارداده و رنگ را بر روی توری می ریزند که با استفاده از وسیله ای به نام اسکویجی هدایت می شود تا چاپ روی محصول درج شود و از سوراخ های توری عبور کند.لازم به ذکر است که انتخاب نوع رنگ مهم بوده زیرا باید با توجه به محصولی که میخواهید روی آن چاپ انجام دهید هماهنگی لازم را داشته باشد و از یک خانواده باشند. این نوع چاپ نیاز به دقت و زمان بیشتری دارد به نسبت چاپ های دیگر اما از نظر قیمت برای سفارش های تعداد کم مقرون بصرفه تر می باشد.

 

محصول پیشنهادی : خودکار و اتود تبلیغاتی

 

چاپ به صورت اتوماتیک

چاپ اتوماتیک هم به همین صورت می باشد و تمام مراحل مشابه چاپ دستی بوده منتهی بصورت اتوماتیک و بدون دخالت دست انجام می شود وخود دستگاه تمامی مراحل از بارگذاری و گونیا کردن تا چاپ و تخلیه را انجام میدهد که باعث می شود کار با سرعت بالایی انجام شده ونیاز به نیروی کار کمتری نیزباشد این دستگاه ها خشک کن های قوی دارند که برای چاپ های چند رنگ بسیار مناسب بوده که در زمان کمی رنگ را خشک نموده تا محصول آماده برای چاپ رنگ بعدی شود.چاپ به صورت اتوماتیک برای تیراژ های بالا بسیار مناسب هست که سطح کیفیت چاپ را بالا برده و به نسبت چاپ دستی جوابگوی نیاز مشتری برای سفارشات تیراژ بالا در زمان مناسب بوده است.

چاپ سیلک

تاریخچه چاپ سیلک

چاپ سیلک اولین بار در ژاپن انجام شد توسط پارچه های ابریشمی که به همین دلیل اسم آن را سیلک به معنی (ابریشم) نامیدند. این نوع چاپ یکی از چاپ های با قدمت هست که در زمان مردمان جزایر فیجی توسط رنگ گیاهی و برگ درخت موز اشکال مختلف را رنگ آمیزی می کردند. اورل اشتاین فردی باستان شناس در غارهای بودا چین شابلن هایی پیدا کرده از جنس کاغذ ضخیم و استخوان که با همان ها طرح هایی بر روی دیوار ها نقاشی شده بوده است و طبق یافته ها گفته می شود تاریخ چاپ سیلک به 500 الی 1000 سال پیش برمی گردد اما این موضوع به طور قطعی اثبات نشده است.

مزایای چاپ سیلک

یکی  ازمزیت های چاپ سیلک این هست که می توان بر روی خیلی از متریال ها ازآن استفاده کرد که از جمله آن ها می توان به مواردی همچون پارچه، نایلن، مقوا، جعبه، کارتن، پوشه، تیشرت، سرامیک، چوب، فلز و همه سطوح و اشیاء مسطح اشاره کرد. این نوع چاپ به نسبت چاپ های دیگر مقرون به صرفه بوده و از کیفیت و دوام بالایی برخوردار هست.

 

محصول پیشنهادی : پیراهن تبلیغاتی

 

معایب چاپ سیلک

این نوع چاپ را برروی اجسام خیلی کوچک نمی شود انجام داد و برای چاپ با تعداد رنگ های بیشتر باید هزینه بیشتری پرداخت کرد و به نسبت چاپ تک رنگ زمان بیشتری را هم نیاز دارد.

از لحاظ فنی چاپ سیلک به دو دسته تقسیم می شود چاپ به صورت مدور و مسطح که فرق آنها در این است که در چاپ مدور کاردک ثابت بوده و محصول بر روی شابلن حرکت می کند اما در نوع مسطح برعکس عمل می کنند به این صورت که رنگ پخش کن باید بر روی شابلن حرکت کند.

در مرحله آخر در کارگاه های سنتی فضایی نیاز هست که کارها را قرار داده تا رنگ ها خشک شوند اما در کارگاه های حرفه ای تر قفسه هایی برای خشک کردن وجود دارد و یا با استفاده از هیتر، خشک کردن صورت می گیرد که با این روش زمان خشک شدن را به حداقل می رسانند اما کار با دستگاه های اتوماتیک همانطور که بالاتر توضیح دادیم به صورت ثانیه ای صورت می گیرد.